"Doktor Glas är som en turkisk såpa" : Om lärares val av litteratur i svenska som andraspråk på gymnasieskolans yrkesprogram

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Jenny Eriksson; Lisa Marcusson; [2022]

Nyckelord: svenska som andraspråk;

Sammanfattning: Föreliggande uppsats redovisar en kvalitativ studie med syftet att undersöka vad lärare i svenska som andraspråk inom två av gymnasieskolans yrkesförberedande program grundar sina val av litteratur på, samt vad syftet med litteraturläsningen är. Undersökningen består av semistrukturerade intervjuer med sex lärare i svenska som andraspråk, verksamma inom gymnasieskolans yrkesförberedande program, mer specifikt vård- och omsorgsprogrammet samt handels- och administrationsprogrammet. Efter transkription av det inspelade materialet har det analyserats med hjälp av grundad teori. Resultatet visar att syftet med litteraturläsningen är tätt sammankopplat med valet av litteratur. Gällande skönlitteratur urskiljer analysen fyra kategorier som påverkar lärarna i sina val: anknytning och läslust, yrkesinriktning, kanon och bildningsideal samt yttre faktorer. Undersökningen visar också att syftet med och valet av sakprosa ofta kopplas till färdighetsträning och utvecklande av skrivande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)