“Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. Vidare visar tidigare forskning att lärare arbetar olika i deras förberedande undervisning inför de nationella proven i matematik. Denna studie syftar till att undersöka elever i årskurs 6 uppfattningar om och känslor inför de nationella proven i matematik. Vidare är syftet även att undersöka lärares uppfattningar om elevers känslor och uppfattningar inför proven och hur de arbetar förberedande i sin undervisning inför proven. För att undersöka syftet ställs tre frågeställningar: Vad har elever i årskurs 6 för känslor inför och uppfattningar om de nationella proven i matematik? Hur upplever lärare elevers känslor inför och uppfattningar om de nationella proven i matematik? Hur förbereder matematiklärare i årskurs 6 sina elever inför de nationella proven i matematik? För att samla in data har en mixad metod använts. En kvantitativ metod användes för att samla in data kring elevers uppfattningar om de nationella proven i matematik genom en enkätundersökning med totalt 96 elever i årskurs 6. För att undersöka hur lärare förbereder sina elever inför proven användes en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer med fyra matematiklärare. Vidare har studien en teoretisk utgångspunkt i Aaron Antonovskys (1991) teori KASAM. I studiens resultat framkommer det att elever är nervösa inför de nationella proven i matematik och att de är mer nervösa än inför vanliga prov. Eleverna är dessutom rädda för att misslyckas på proven och de har en uppfattning om att proven kan sänka deras betyg i matematik, men främst att betyget kan höjas. Även vissa könsskillnader vad gäller elevers känslor inför proven synliggörs då flickor är mer nervösa, stressade och rädda för att misslyckas. Dessa känslor hos elever framträder även i lärarnas utsagor gällande deras uppfattning av elevers känslor inför proven. Vad gäller lärares förberedande undervisning synliggörs att den främst sker i årskurs 6 och att det är vanligt att använda gamla nationella prov i undervisningen. Vidare sker en repetition av olika områden inom matematiken. Dessutom arbetar vissa lärare förberedande genom ett kontinuerligt trygghetsarbete med eleverna för att stärka deras tilltro till sin förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)