Hållbara material för bildframställning : En kvalitativ studie om integrationen av milö- och hållbarhet i bildämnet

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka hur två bildlärare på gymnasiet integrerar miljö- och hållbarhet i bildundervisningen vad det gäller material och tekniker för bildframställning. Genom semistrukturerade intervjuer har dessa bildlärares beskrivningar om integrationen av miljö- och hållbarhet samlats in. Resultatet visar att bildlärarna prioriterar praktiska skäl när det kommer till val av material i bildklassrummet, men även att de inkluderar återvinning och återbruk som viktiga delar i bildlektionerna. Resultatet visar även att bildlärarna vill förmedla ett förhållningsätt att ta hand om de material och verktyg som finns i bildklassrummet. Däremot så upplever lärarna även svårigheter i integrationen av miljö- och hållbarhet, såsom tidsbrist. Tolkningen av resultatet indikerar att lärarna anammar en princip om sparsamhet som visar sig genom praktiska handlingar i klassrummet och att de implementerar integrativ didaktik, där läroplansmål och ämneskunskaper integreras. Däremot så visas även ett konkurrensförhållande mellan läroplansmålen och ämneskunskaper, där det sistnämnda prioriteras före det andra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)