Anpassningar vid nationella prov i matematik : En studie rörande elever i årskurs 6 som har läs- och skrivsvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger idag anpassar, när det gäller nationella prov i matematik, samt skulle vilja anpassa för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vår empiriska undersökning har som mål att belysa de två frågeställningarna som är kopplade till upplevelsen av anpassningar för elever i årskurs 6 och Nationella prov i Matematik för årskurs 6. En kvalitativ metod i form av enkätundersökning med förfrågan till 13 pedagoger från olika delar av Sverige samt en intervju med en specialpedagog. Vi fick in svar från 7 stycken respondenter. Utifrån enkätundersökning och intervju gjordes det en innehållsanalys för att se pedagogernas erfarenheter kring anpassningar som görs vid nationella proven i matematik för årskurs 6.I vår studie så ser vi att våra respondenter samarbetar med specialpedagog/speciallärare inför nationella prov i matematik. Det handlar då om vilka anpassningar som ska göras, och hur det kan lösas praktiskt i till exempel mindre grupper. Respondenterna har även önskningar om förändringar inför framtiden, exempelvis att eleverna ska få göra proven digitalt och då även använda talsyntes. Enligt de svar vi fått så ser vi att respondenterna använder sig av flera enligt Skolverket tillåtna anpassningar vid genomförandet av provet. I vår studie ställer vi oss också frågande till varför Skolverket inte följer Diskrimineringslagen, skollagen, LGR 22, FN:s konvention och Barnombudsmannen när det gäller anpassningar till varje elevs behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)