Sökning: "läs- och skrivsvaga"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvaga.

  1. 1. Anpassningar vid nationella prov i matematik : En studie rörande elever i årskurs 6 som har läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie-Louise Blomqvist; Marie Kristoffersson; [2022]
    Nyckelord :Nationella prov; matematik; anpassningar; läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; läs- och skrivsvaga;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger idag anpassar, när det gäller nationella prov i matematik, samt skulle vilja anpassa för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vår empiriska undersökning har som mål att belysa de två frågeställningarna som är kopplade till upplevelsen av anpassningar för elever i årskurs 6 och Nationella prov i Matematik för årskurs 6. LÄS MER

  2. 2. Special -pedagogik, -metodik, -lärare. : Studie av tre tidiga dövmetodsteoretiker.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ove Jacobsen; [2014]
    Nyckelord :döv;

    Sammanfattning : Det finns två faktorer som avgör att jag väljer att utbilda mig till lärare: 1. Jag har mycket lätt att få kontakt med ungdomar. 2. Jag vill försöka att slå mynt av och arbeta med ett livslångt privatintresse; historia. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivsvaga elever : Samarbete mellan lärare för att hjälpa eleverna i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Lindefalk; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; tidiga insatser; hjälpmedel; språkets betydelse.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att få reda på hur lärare och speciallärare samarbetar för att hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs 4, i och utanför klassrummet. I klassrummet med läraren och utanför klassrummet med specialläraren. Vilka hjälpmedel som fanns tillgängliga och vilka metoder de använde. LÄS MER

  4. 4. Talsyntesen – Dyslektikerns glasögonoch ett stöd för många läs- och skrivsvaga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Andreas Runnö; [2010]
    Nyckelord :kompensatoriska hjälpmedel; talsyntes; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; läsning; motivation; självförtroende;

    Sammanfattning : According to the National Agency for Education 06-06-2010 are approximately 115 000 students graduating from Secondary School in the year of 2010. Out of these students, we know that thousands of them are hampered by reading and writing disabilities in various degrees. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivsvårigheter = matematiksvårigheter!?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Grönlund; Jolene Petersson; [2010]
    Nyckelord :Reading and writing disabilities; mathematic disabilities; Läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet är att se om det finns något samband mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och matematik i årskurs 4-6 samt att se i vilket sammanhang de eventuella problemen synliggörs. Arbetets resultat grundar sig i matematiktester som är konstruerade utifrån frågeställningen ”Vad är det inom matematikämnet elever med läs- och skrivsvårigheter kan få svårigheter med?”. LÄS MER