Sökning: "mathematic disabilities"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mathematic disabilities.
1. Undervisningsmetoder för elever med matematiksvårigheter
M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Det finns flera olika orsaker till varför elever har och utvecklar matematiksvårigheter. Det är dock skolans ansvar att skapa undervisningssituationer som är anpassade till elevernas olika förutsättningar och behov. LÄS MER
2. Elevers motivation vid matematikundervisning i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The aim is to contribute to knowledge about teachers´work with motivation in mathematics teaching in compulsory schools for pupils with intellectual disabilities. This essay investigates what strategies teachers use and how teachers plan and teach to motivate their pupils. LÄS MER
3. Ingen kan allt - men alla kan något : En kvalitativ studie av hur lärare beskriver att elever i matematiksvårigheter hanterar motgångar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att se hur undervisande lärare kan hjälpa alla elever i sitt klassrum. Vad är det som krävs för att komma dit? Vilka studier finns det, vad kommer de fram till? Går det att koppla ihop det känslomässiga med det vetenskapliga, för att få elever att utveckla sina förmågor och självkänsla, ge eleverna ett sätta att hantera motgångar? Studien har genomförts med intervjuer av pedagoger inom skolvärlden för att få fram hur de uppfattar och beskriver att elever i matematiksvårigheter hanterar motgångar. LÄS MER
4. Dyskalkyli : Pedagogers kunskaper och stödinsatser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med vårt arbete var att få en uppfattning om pedagogers kunskaper och erfarenheter kring dyskalkyli samt hur de stödjer elever som har eller misstänks ha diagnosen i sin undervisning. Vi har utgått från två frågeställningar. LÄS MER
5. Inkludering och matematiksvårigheter : En litteraturstudie av forskning om utmaningar med inkludering av elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie upprättats av intresse att undersöka hur inkludering påverkar eleverna i matematiksvårigheter. Syftet med studien är att beskriva de utmaningar som läraren ställs inför vid inkludering av elever i matematiksvårigheter. LÄS MER