-"Fritids är bara något som är" Vårdnadshavarperspektiv på det svenska fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Arbetet grundar sig i ett vårdnadshavarperspektiv på svenska fritidshem. I sökning av tidigare forskning kan vi konstatera att detta perspektiv inte är väl beforskat. Studiens syfte är att ge en inblick i hur föräldrar kan uppleva fritidshemmets samverkan med dem och även deras syn på fritidshemmet. Vad är vårdnadshavares syn och upplevelse av fritidshemmet? Anser vårdnadshavarna att det finns ett gemensamt ansvar för barnets utveckling och lärande? Den valda metoden i studien är kvalitativa intervjuer som sedan har transkriberats och kategoriserats tematiskt. Informanterna är fem föräldrar som vid tillfället för studien hade barn inskrivna på fritidshem i Skåne. Empirin har analyserats med hjälp av Lars Eriksons typologi (2004) om fyra principer rörande samverkan mellan skola och föräldrar. Typologin används i relation till fritidshemmet istället för skolan i detta arbete. Det insamlade materialet från vårdnadshavarna visar att barnomsorg anses vara fritidshemmets huvudfunktion. Alla informanter hade svårt att se ett gemensamt ansvar. Efter betänketid kunde alla ge några exempel på hur de som vårdnadshavare bidrar till det gemensamma ansvaret för barnets utveckling och lärande. Vårdnadshavarna delger vad de anser fritidshemmet gör för att inkludera och samverka med dem. Alla informanter har en positiv erfarenhet av fritidshemsverksamheterna men anser samtidigt att fritidshemmet endast är ”något som är” och ska fungera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)