“Vi röstar på känsla” : Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022

Detta är en L3-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: AbstractTitelsida: “Vi röstar på känsla”: Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022Författare: Hanna Eneroth & Viktoria Vracar Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3)Fakulteten kultur och samhälleMalmö Universitet Handledare: Matts Skagshöj Examinator: Fredrik Edin Höstterminen 2022 Sociala medier har gjort det möjligt för människor att enklare vara en del av nyhetsdelning och att producera nyheter. Ett resultat av detta är att det finns möjligheter för var och en att influera och bli mer involverade i nyhetsförmedling, men samtidigt förekommer det risker. Det har visat sig vara vanligt att vilseledande information sprids genom sociala medier där det snabbt kan nå en stor grupp med människor, vilket i sin tur kan resultera i falska bilder av verkligheten. I denna studie har teorier så som användningsteorin och Cultural Studies förts samman för en analys. Syftet är att undersöka och beskriva hur unga vuxna exponeras av nyheter på sociala medier och hur de upplever det. Vi har också studerat hur unga vuxna tar del av nyheter på sociala medier respektive traditionella nyhetsmedier. Utgångspunkten i vår studie har varit att undersöka hur politisk information på olika plattformar influerar unga vuxna och om det kan påverka vår demokrati. Vi undersökte dessa frågor genom att göra individuella intervjuer med deltagare av en ung åldersgrupp mellan åldrarna 18-20 där vi diskuterade olika teman såsom: Riksdagsvalet 2022, nyhetskonsumtion på medier och trovärdigheten på sociala medier. Flertal vetenskapliga studier bekräftar vårt resultat om effekten av hur unga vuxna tar del i det politiska samtalet. Unga vuxna har visat sig vara väldigt aktiva på sociala medier där de också konsumerar mycket av sitt nyhetsintag – vilket också är varför vi valde denna åldersgrupp i vår studie. Vårt slutresultat visar att unga vuxna oftast tar del av nyheter på sociala medier. De är medvetna om att informationen på sociala medier inte alltid är pålitlig, men att undgå nyheterna är svårt. Inför valet hösten 2022 var deltagandet i det politiska samtalet stort bland intervjupersonerna. Mycket var till för att influera den unga publiken till att rösta på diverse partier. Intervjupersonerna märkte av detta och blev både medvetet och omedvetet påverkade av det som de tog del av. Däremot hade inte all information på sociala medier ett politiskt syfte, det fanns också underhållande inlägg och videos.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)