Sökning: "användningsteorin"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet användningsteorin.

  1. 1. Sanning och konsekvens : En undersökning om unga vuxnas nyhetskonsumtion och källkritiska tänk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Samuel Björn; Måns Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Nyheter; unga vuxna; tillit; sociala medier; traditionella medier; användningsteorin; tvåstegshypotesen;

    Sammanfattning : The increased pace and sensationalism in news journalism during the digitalization has made terms like fake news and clickbait more popular and a concern has emerged that future generations will live in a world where truth is a fluid concept. Our study aims to investigate the sources from which young adults receive news and their source-critical thinking about that information. LÄS MER

  2. 2. “Vi röstar på känsla” : Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022

    L3-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Eneroth; Viktoria Vracar; [2023]
    Nyckelord :Traditionella nyhetsmedier; sociala medier; nyhetskonsumtion; användningsteorin; Cultural Studies och digital klyfta.;

    Sammanfattning : AbstractTitelsida: “Vi röstar på känsla”: Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022Författare: Hanna Eneroth & Viktoria Vracar Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3)Fakulteten kultur och samhälleMalmö Universitet Handledare: Matts Skagshöj Examinator: Fredrik Edin Höstterminen 2022 Sociala medier har gjort det möjligt för människor att enklare vara en del av nyhetsdelning och att producera nyheter. Ett resultat av detta är att det finns möjligheter för var och en att influera och bli mer involverade i nyhetsförmedling, men samtidigt förekommer det risker. LÄS MER

  3. 3. "Någon gubbe som pratar i TV" : En enkätundersökning om högstadieelevers inställning till nyheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Högne; Karl Paulsen; [2022]
    Nyckelord :news; attitude; users and gratification theory; social media; traditional media; young people; nyheter; ungdomar; inställning; användningsteorin; sociala medier; traditionella medier; högstadieelever;

    Sammanfattning : This study examines the attitude towards news from young, Swedish students in the age between 13 - 15 years old. To regularly take part in news reports and be interested in what is happening in the world is important to be a part of a democratic society. LÄS MER

  4. 4. I HUVUDET PÅ EN NYHETSUNDVIKARE - En kvalitativ intervjustudie om varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emerik Karlsson; Isabel Lassis Bolling; Sofia Tingstedt; [2020-06-25]
    Nyckelord :Nyhetsundvikare; nyhetskonsumtion; samtalsintervjuer; unga vuxna; sällankonsumtion; covid-19;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att förstå varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter. Teori: Vad är en nyhet, vad är en nyhetsundvikare, användningsteorin och OMA-modellen. Metod: Kvalitativ forskningsintervju. Material: Nio intervjuer med nyhetsundvikare i åldrarna 20–30 år. LÄS MER

  5. 5. A snap or a gram? - En kvalitativ intervjustudie om gymnasietjejers uppfattning kring influencers på Instagram och Snapchat.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Hermelin; Zhela Shtab; [2019-02-07]
    Nyckelord :influencers; instagram; snapchat; opinionsbildare; tvåstegshypotesen; användningsteorin; parasociala relationer; parasocial interconnectedness;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka gymnasietjejers uppfattningar kring influencers på sociala medieplattformarna Instagram och Snapchat. Studien ämnar även att undersöka om uppfattningarna skiljer sig åt på Instagram och Snapchat och varför. LÄS MER