Tillväxtkrafter i IT-företag : - En benchmarkingstudie kring krafter som har påverkat en framgångsrik tillväxt

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Författare: Alexander Burton; John Sjöholm; [2010]

Nyckelord: Tillväxt; IT-företag; benchmarking;

Sammanfattning: Medius AB är en svensk aktör inom IT-marknaden med affärsområden inom Workflow, ERP och Consulting. Företaget har upplevt en kraftig tillväxt och med sin egen produkt inom elektronisk fakturahantering, MediusFlow™, har de skaffat sig en unik position på marknaden. Medius AB har för avsikt att fortsätta denna tillväxt för att uppnå ett mål om 500 MSEK i omsättning år 2012. Detta examensarbete är en studie kring tillväxt på en ständigt föränderlig IT-marknad. Den svenska IT-marknaden är en relativt mogen marknad och många aktörer söker sig utomlands för att hitta nya lukrativa marknader. Historiskt sett har många företag vuxit lavinartat för att sedan uppleva en lika kraftig tillbakagång och har således varit väldigt konjunkturkänsliga. Syftet med denna studie är således att finna påverkande krafter för en stark och stabil tillväxt på ITmarknaden genom att undersöka svenska IT-företag som har genomgått denna tillväxt. Fokus ligger på hur dessa företag har agerat marknadsmässigt. För att undersöka andra aktörers tillväxt har en benchmarkingstudie genomförts med tio noga utvalda företag. Detta har skett genom kvalitativa intervjuer ute hos företagen där de gavs chansen att berätta om hur de har agerat marknadsmässigt de senaste fem åren. Som ett underlag för studien har en hypotes arbetats fram kring påverkande tillväxtkrafter utifrån en förstudie och en teoretisk referensram. Efter intervjuernas genomförande har varje företag analyserats enskilt i fallstudieanalyser i avsikt att undersöka vilka de mest väsentliga krafterna har varit samt hur de har påverkat företagens tillväxt. Dessutom har en klusteranalys genomförts för att finna naturliga kluster bland företagen. I denna analys har vi funnit tre kluster indelade efter vilka krafter som haft störst påverkan på företagens tillväxt. Trots att klustrena skiljer sig något har de även mycket gemensamt som påverkar tillväxten. Det har visat sig att för att uppnå en framgångsrik tillväxt har företagen varit flexibla mot kund, detta gäller främst genom kundanpassade lösningar men även genom att de har funnits geografiskt nära kunden. Företagens tillväxt har haft tydliga strategier och det har dessutom varit viktigt att inte lämna företagets kärnkompetenser genom att förvärva eller expandera utanför dessa ramar. Utöver detta har relationerna till kund visat sig vara betydande, genom att många av företagen strävar efter att bevara kunder i långvariga och nära relationer i syfte att uppnå kontinuerlig försäljning. Typ av marknadsföring och valet av distributionskanaler, däribland användandet av partners, har även det visat sig vara av betydelse. Detta har resulterat i att de tillväxtkrafter som gemensamt har haft betydande påverkan över alla tre kluster är Flexibilitet, Tillväxtinriktning, Kundstyrka och Distributionskunskap. Rekommendationerna bygger från de slutsatser och lärdomar som anammats från denna studie och riktar sig mot Medius AB:s fortsatta tillväxt. Vi anser att Medius AB främst ska satsa på att skapa personliga relationer med kund och sedan underhålla dessa för att öka försäljningen på dessa befintliga kunder. Vidare för Medius AB:s fortsatta expansion är det dessutom viktigt med tydliga strategier och att inte frångå sina kärnområden vid eventuella företagsförvärv. Företaget skulle även kunna ta steget ut och etablera sig på nya marknadsföringskanaler inom sociala medier för att öka exponering av företaget mot kunder och kompetenta personer som söker anställning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)