Vad är kvalitet i revision? : Kvalitet och kvalitetskontroller i revision

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Kim Sneits; Ian Charoub; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att uppfylla revisionsklientens förväntningar samtidigt som man driver ett strikt reglerat tjänsteföretag medför utmaningar i revisionsbyråernas praktiska arbete. Revisionsbyråerna har därmed olika dimensioner för begreppet kvalitet. Å ena sidan skall byråerna opartiskt och oberoende granska företaget samt uppfylla de lagstadgade krav och regleringar som krävs av staten och andra organisationer. Å andra sidan skall revisionskundens krav och förväntningar på själva tjänsten uppfyllas. Syftet med uppsatsen är att undersöka två problem förknippade med revisionskvalitet. Det ena är vilka egenskaper som utmärker revisionskvalitet och det andra hur dessa egenskaper används i det praktiska arbetet hos byråerna för att generera revision med god kvalitet. Vi har utgått från en sammanfattande litteraturstudie som behandlar teorier angående revisionskvalitet samt tjänstekvalitet för att först kunna identifiera de väsentliga kvalitetsaspekter revisionen skall innefatta. Undersökningen bygger delvis på kvalitativa men även på kvantitativa forskningsansatser hos de stora revisionsbyråerna i Sverige. Analysarbetet följer Gummessons teorier kring tjänstekvalitet och dess egenskaper. Välplanerat och kontrollerat tillvägagångssätt samt utförlig dokumentation i revisionen är nyckeln till framgångsrik säkring av de processrelaterade kraven som ställs på revisionskvalitet. Samtidigt skall revisionsbyråerna ta hänsyn till samma problem som förknippas med alla tjänsteproducerande företag. Man förväntas anställa rätt personer samt utveckla deras kompetens för att på ett bra sätt kunna tjäna revisionsklienten. Därmed blandas hårda begrepp som att planera uppdragen väl, utföra och dokumentera dessa noggrant tillsammans med mjuka faktorer förknippade med lyhördhet, förståelse för kundens behov samt förmågan att kommunicera. Undersökningen visar att revisionsbyråerna är medvetna om denna tudelning inom revisionsyrket och lägger stor vikt vid att utbilda och handleda personalen för att denna ska kunna leverera inte endast teknisk kvalitet utan även tjänstekvalitet till revisionsklienterna. Vidare visar undersökningen att företagskulturen har en stor betydelse eftersom vissa aspekter av revisionskvalitet inte kan standardiseras till processform utan kontrolleras och förvaltas via företagsfilosofi och kultur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)