”Debatten har öppnat mina ögon” - En analys av hur negativ uppmärksamhet i media påverkar företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anette Stjernström; Jim Karlsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: CSR- redovisning är en relativt ny företeelse i Sverige. Den är delvis frivillig, men vissa delar är lagstadgade. Företagen väljer alltmer att redovisa hållbarhet då kraven från samhället har blivit allt högre. Det har också förekommit många skandaler och debatter i massmedia och det har uttryckts att negativ publicitet är en andledning till att företagen redovisar allt mer CSR, samtidigt som detta inte har bekräftats. Detta har därför lett fram till frågeställningen: Hur påverkar negativ uppmärksamhet i media företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter? Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap och förståelse för företagens agerande då de utsätts för negativ uppmärksammade i media. Avgränsningar: Uppsatsen avgränsas till att endast ta upp negativ publicitet som återfinns i Affärsdatas och GP:s nyhetsarkiv. Informationen begränsas till publicitet i svensk massmedia och företagen till svenska företag noterade på Stockholmsbörsen. Den ekonomiska informationen analyseras inte. Metod: Åtta företag, från fyra branscher valdes ut och deras årsredovisningar samt separata hållbarhetsredovisningar för åren 2000 till 2004 analyserades. Fakta om skandaler och debatter som förekom under dessa år sammanställdes. Därefter gjordes en innehållsanalys, genom att antalet CSR-ord räknades, samt en retorisk analys, för att se hur företagen hade förändrat sitt sätt att redovisa CSR Denna modell tog upp de grundläggande begreppen Ethos, Logos och Pathos, som enligt retoriken är nödvändiga för att övertyga och nå fram med sitt budskap. Resultat och slutsatser: I undersökningen konstaterades att negativ publicitet påverkar företagens sätt att redovisa CSR på flera sätt. Bland annat redovisade företag, som hade utsatts för skandaler och debatter en större mängd CSR. Kritiken bemöttes sällan direkt i texterna, men det aktuella området fick ökat fokus. Skandalens storlek påverkade också om den togs upp i redovisningen eller inte. Förslag till fortsatt forskning: Ett sätt att bygga vidare på denna undersökning är att genomföra djupgående, kvalitativa intervjuer med representanter för företagen och med personer som arbetar med att ta fram deras CSR-redovisningar. På så sätt skulle en djupare förståelse kunna fås för företagens ageranden beträffande CSR-redovisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)