PSYKISK OHÄLSA OCH DESS EFFEKT PÅ KARRIÄRUTVECKLING : En studie med fokus på gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I studien undersöks studie- och yrkesvägledares erfarenheter av psykisk ohälsa hos elever i gymnasieskolan. Studie- och yrkesvägledare är menad att finnas som stöd för dessaelever genom samtal i syfte att de ska kunna göra välgrundade studie- och yrkesval genom att ge tydlig information för att underlätta övergångar. I föreliggande studie har sex studie- och yrkesvägledare medverkat i syfte att undersöka vilken typ av psykisk ohälsa de möter och vad de har för syn på hur den psykiska ohälsan påverkar karriärutvecklingen. Studien undersöker även på vilket sätt studie- och yrkesvägledare arbetar för att vara till stöd och vilka möjligheter och hinder de möter i arbetet med dessa elever. Studien utgår ifrån kvalitativa intervjuer och frågeformulär. Studiens resultat visar att informanterna ger stöd till elever som lider av psykisk ohälsa i form av information, motiverande samtal och anpassade studieplaner. Det framkommer även att ungdomarnas mående påverkar deras karriärutveckling på grund av försämrade studieresultat som resulterar till ej avslutad eller fördröjd gymnasieutbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)