Elevers matematikprestationer ur ett socioekonomiskt perspektiv : En litteraturstudie om socioekonomisk status påverkan på grundskoleelevers matematikprestationer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Sverige strävar efter ett rättvist och jämlikt skolsystem, samtidigt kräver samhällsutvecklingen matematiskt kunnande inom allt fler områden. Trots att matematikkunskaper har en stor betydelse i samhället visar sig svenska elever i grundskolan prestera under den genomsnittliga skalan i matematik. Även resultatskillnader mellan elever med olika socioekonomisk status har ökat under det senaste decenniet. Av den anledningen tycker vi det är intressant att undersöka på vilka sätt socioekonomisk status påverkar elevens prestationer. Syftet med litteraturstudien är att belysa hur grundskoleelevers prestation i ämnet matematik behandlas i forskning som utgår från ett socioekonomiskt perspektiv. Syftet besvaras genom frågorna: på vilka sätt har socioekonomiska faktorer en påverkan på elevers prestationer inom matematik och på vilket sätt kan skolan kompensera elever med låg socioekonomisk status i hemmet? Materialet till studien samlades in genom en sökning i databasen ERIC. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av en översiktsmatris.  Resultatet i litteraturstudien visar att föräldrars socioekonomiska status och förväntningar har betydelse för elevers prestationer. Lärarens positiva förväntningar visar sig vara gynnsamma för elevers prestationer, inte minst för elever med låg socioekonomiskt status. Förväntningar har med det sagt en avgörande betydelse för elevers prestationer inom matematik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)