“Om jag är aktiv, är barnen aktiva!” : En studie om förskolepersonals förhållningssätt angående fysisk aktivitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Förskolan är den plats där barn ska ges möjlighet att utveckla sitt välbefinnande samt lägga grunden för ett hälsosamt liv. Eftersom stillasittandet bland barn ökat de senaste decennierna har vi valt att fördjupa oss i vilken betydelse förskolan har i utvecklandet av goda fysiska aktivitetsvanor och en hälsofrämjande livsstil. Syftet med denna studie var att få inblick i och analysera hur förskolepersonal förhåller sig till fysisk aktivitet förskolan samt om deras förhållningssätt och erfarenhet påverkar hur det implementeras i barngrupp. Frågeställningarna blev således Hur utvecklar förskolepersonalen goda fysiska aktivitetsvanor i och inom förskolan och På vilket sätt har förskolepersonalens egen inställning och erfarenhet av fysisk aktivitet inflytande över hur detta anammas på förskolan. För att analysera detta har den pragmatiska teorin och dess relevanta begrepp använts som redskap för att tolka det empiriska material vi tillhandahållit genom användandet av enkäter och intervjuer. Resultatet visade att förskolepersonal anser att deras förhållningssätt och erfarenhet påverkar hur de tillämpar fysiska aktiviteter i och för barngruppen. Respondenterna hävdade även att deras syn på och hur fysisk aktivitet används i förskolan påverkar vilken inställning barn själva får angående hälsofrämjande livsstil och goda fysisk aktivitets vanor. Fortbildning och mer konkretiserande riktlinjer i läroplanen angående användandet av fysisk aktivitet är efterfrågat av respondenterna för utvecklandet av deras kompetens av ämnet samt för att öka barns förståelse av den fysiska aktivitetens betydelse. Det finns en forskningslucka relaterat till detta ämne eftersom majoriteten av den befintliga forskningen tenderar att undersöka hur och vad barn lär och utvecklar snarare än hur förskolepersonals förhållnings- och arbetssätt kan påverka barnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)