En beskrivning av metoden Teach-back : en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Många studier kan påvisa behovet av kommunikation och information mellan vårdare och patient oavsett profession.Tidsbrist och allt mer slimmade organisationer,med en ökande åldrande befolkning ställer ökade krav på förmåga och kunskap om kommunikation. Andra försvårande omständigheter är språkliga barriärer med en befolkning där alla inte har svenska som sitt modersmål. Teach –back är en metod som säger sig underlätta och stödja en kommunikation för att säkerställa informationen mellan patienter och vårdare. Den syftar också till att öka förutsättningarna för egenvård. Eftersom det är ett viktigt område inom omvårdnad syftar litteraturstudienatt ta reda på vad som finns beskrivet avseende Teach –back. Syfte: Att beskriva användningsområden för metoden Teach –back. Metod: Litteraturstudie baserad på åtta vetenskapliga artiklar. Resultat: Resultatet presenteras i följande teman. Det första temat är hälsolitteracitet och förstå given information och det andra är att säkerställa processen mellan vårdgivare och hemmet. Det tredje temat är att sjuksköterskans insikt om patienters kunskap om den egna hälsan. Analysen visar att inga slutsatser kan dras att Teach-back främjar omvårdnad. Däremot finns det resultat som bekräftar att Teach-back skapar förutsättningar för patient medverkan Diskussion: De delvis motstridiga uppgifterna och att de kan vara olika faktorers som styr resultatet gör att det är svårt att påvisa att Teach-back är lösningen för en kvalitetssäkrad kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)