Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.HuvudfrågaHuvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egenroll som medverkande i barnens matematikinlärning. Vi ville också titta på hur lärare dokumenterarmatematikarbetet.Metod och materialFör att få svar på våra frågor lämnade vi ut enkäter till sammanlagt 57 förskollärare på 9 olika förskolor. Vivalde även att göra observationer, som ett komplement till enkäterna, påförskoleavdelningar under vardera enförmiddag.ResultatVi har kommit fram till att flera av förskollärarna arbetar aktivt med och är medvetna om den matematik somfinns i barnens vardag. De flesta lärare ser matematik som mer än bara siffror och antal. De flesta lärare inserockså sin egen betydelse för hur barnen uppfattar matematiken. Lärarens eget intresse för matematik är av storvikt för att barnen i sin tur ska bli intresserade och känna sig som kompetenta användare av matematik Vårförförståelse sa oss att man som lärare på förskolan inte är så bra på att arbeta med dokumentation avmatematikarbetet. I denna fråga har vi till viss del ändrat uppfattning. Lärarna på förskolan arbetar mycket medolika sorters dokumentation för att synliggöra barnens allmänna utveckling för både barnen, deras föräldrar ochlärarna själva. Att lärarna synliggör den matematiska utvecklingen är dock inte lika självklart. Ett varieratmatematikarbete är av stor vikt för att arbetet ska upplevas som meningsfullt för barnen.Betydelse för läraryrketVi vill mena att matematiken är en del av det "livslånga lärandet", vilket startar redan vid livets början. Det ärdärför viktigt att man som lärare på förskolan arbetar utefter detta och ger barnen positiva och meningsfullamöten med matematiken redan i förskolan. Det är också viktigt att man som lärare ser och uppmärksammar denmatematik som barnen spontant använder och försöker ta reda på hur barnen tänker kring olika fenomen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)