Manliga och kvinnliga partiledares kommunikation på Instagram under valåret 2022 i Sverige : En multimodal analys med fokus på semiotiska och retoriska faktorer

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: Makt och samhällsstruktur hänger ihop och makt kan byggas genom kommunikation. Digitaliseringen har gjort att politiska ledare har kommit ut på nya plattformar för kommunikation. I ett samhälle under ständig utveckling syftar denna studie till att undersöka hur manliga och kvinnliga partiledare kommunicerar på sociala medieplattformen Instagram samt vilka skillnader som finns mellan männen och kvinnorna i deras gestaltning och kommunikationsstrategier. Det är intressant att se om skillnader finns i kommunikationsstrategier då kvinnor historiskt sett haft svårare att komma upp i hierarkin gällande maktpositioner. Metod: Multimodal analys med semiotiska och retoriska faktorer. Material från partiledares Instagram konton bild och text inlägg.Huvudresultat: Kvinnorna i studien tenderade att ta på sig en mer maskulin roll och anpassa sig till könsnormer medans männen tenderade att anta femininare normer i sin kommunikation. Kvinnorna låg även i framkant avseende effektivitet i sin kommunikation då de hade högst frekvens av inlägg och även flest följare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)