Internatskola och dess pedagogiska konsekvenser. En studie om hur elever och lärare upplever ett gymnasium med internatboende

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elever som bor på inter-natskola under sin gymnasieutbildning, samt hur elever och lärare ser på internatboendet i förhållande till studiesituation och studieresultat. Teori För att tolka empirin används en abduktiv ansats, som ger möjlighet att analysera kvalitativa data tillsammans med egen kunskap och utifrån forskningsresultatet. Tidigare kunskap på forsknings¬om¬rådet guidade analysen i syfte att skapa en empiriskt och teoretiskt grundad, sammanhållen tolk¬ning på abstraherad nivå. Metod Som huvudsaklig metod valdes samtalsintervjuer. Nio elever och sex lärare har intervjuats utifrån två frågeguider. Frågorna har utformats för att ge så mycket information som möjligt. Inter¬vjuer¬na har spelats in och genomlyssnats flera gånger för att söka mönster i responden-ternas uppfatt¬ningar. Sortering av deras uppfattningar skedde utifrån tre teman som fanns i syfte och frågeställ¬ningar. I analysen sammanställdes svaren för att slutligen jämföras i avse-ende på att hitta skillna¬der och likheter i hur elever och lärare såg på internatets påverkan av studiesituation och studie¬resultat. Resultat Studiens resultat visar på att internatsboende är en skolform som har så väl positiv som negativ påverkan av elevers studieresultat. Den visar också att lärare och elevers uppfattningar i väsentliga frågor var likartade och det fanns flera faktorer som ansågs påverka elevernas stu-diesituation. Exempel på det var: frånvaro, mentorskap och studiestöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)