Varför utomhuspedagogik i biologi? : En kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Daniela Jozic; Masuda Orozgani; [2023]

Nyckelord: Utomhuspedagogik; lågstadiet; Europa;

Sammanfattning: I den svenska läroplanen LGR22 i biologi (Skolverket 2022) står det att eleverna ska kunna förstå samband i naturen och utveckla sin kunskap om miljön och naturen. För att uppnå detta kan pedagogen gå till väga på olika sätt. Men under många år tillbaka och än idag har skolan arbetat med utomhuspedagogik i biologi. Därför är syftet med denna kunskapsöversikt att betrakta vilken forskning som finns om utomhuspedagogik för lågstadiet med fokus på ämnet biologi och varför pedagoger inte arbetar med utomhuspedagogik i större utsträckning. Vi har använt oss av tre stycken frågeställningar som lyder: Vilka argument finns för att använda utomhuspedagogik i biologi? Hur och vad undervisas det om när utomhuspedagogik används? Vilka möjligheter och hinder framträder? För att få svar på vårt syfte och frågeställningar har vi utgått ifrån tio stycken vetenskapliga artiklar som är noggrant utvalda utifrån urvalskriterier. Artiklarna har därefter granskats och kartlagts. Med hjälpa av detta har en fördjupad analys kunnat göras där frågeställningarna besvarats tydligare. Resultaten visade att elevernas kunskap ökar via utomhuspedagogik om pedagogen är självsäker och har kunskap inom ämnet. Eleverna utvecklar sin respekt för djur och natur och blir mer miljömedvetna. Det finns även hinder till varför pedagoger inte arbetar så mycket som önskat med utomhuspedagogik då de ansåg att det var brist på tid. I resultatet lyfts det även fram fler möjlighet och hinder men även vad pedagoger kan undervisa om. Slutligen beskrivs det kort om vad vidare forskning kan granska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)