Röster från Öster - en studie kring värdeskapande attribut i den polska kosmetikabranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka betydelsen av konsumentens medvetenhet kring varumärken. Detta syfte belyses genom att studera kosmetikabranschen i Polen med fokus på varumärkens attraktionskraft. Frågeställningar: I vilken utsträckning har varumärket en avgörande betydelse vid polska universitetsstuderande kvinnors faktiska köp av kosmetikaprodukter? Vilka andra faktorer är betydelsefulla för dessa kvinnors faktiska köp av kosmetikaprodukter? Metod: Uppsatsen är uppbyggd utifrån ett deduktivt arbetsförfarande och en kvantitativ studie i enkätform. Metodverktyget bidrar till skapandet av en relevant och pålitlig analys av de unga polska kvinnorna och deras inställning till varumärken för kosmetika. Resultat: Varumärken är avgörande för köpet i viss mån, men inte i den utsträckning som förväntats innan undersökningen. En slutsats är att varumärket i större utsträckning har en avgörande betydelse för de respondenter som tar del av media och populärkultur än de som inte gör det. Vidare fann vi att respondenter oftare var grupplojala mot ett varumärke snarare än varumärkesentusiaster. Ytterligare en slutsats är att betydelsen av varumärket är störst hos respondenter som spenderar en större summa pengar på kosmetika per månad. I dagsläget är dock inte varumärket den mest attraherande faktorn vid det faktiska köpet för konsumenterna. Viktigare faktorer är varumärkets rykte, rekommendationer, kvalitet och pris.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)