La competencia comunicativa en ELE - análisis de un manual escolar en relación con el plan de estudios de lenguas modernas

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka den språksyn som präglar spanskundervisningen inom den svenska gymnasieskolan. Studien består i att analysera en lärobok, Caminando 4 (Waldenström m fl 2007, reviderad), för att ta reda på om den språksyn som läroboken har står i samklang med den språksyn som kursplanen för moderns språk (Skolverket, 2011) och tidigare forskning inom undervisning av främmande språk förespråkar. Analysen av läroboken utgörs av att studera dess innehållsförteckning, texter och övningar för att kartlägga lärobokens struktur och uppbyggnad, dess tillämpade material samt dess ändamål, kunskapsuppfattning och syfte med undervisningen i spanska. Resultatet av studien visar att läroboken till viss del står i samklang med den kommunikativa språksyn som kursplanen för moderna språk (2011) förespråkar, men även att läroboken på flera avseenden avviker från den kommunikativa språksyn som kursplanen och den tidigare forskningen förordar då läroboken genomsyras av deduktiv inlärning samt innehar fokus på grammatik, glosinlärning och översättning. Analysen av läroboken uppvisar ett perspektiv på språk fördelad mellan en traditionell, en strukturell och en kommunikativ språksyn. Studien betonar betydelsen av att som lärare inom undervisningen av främmande språk ha god insikt i den kursplan som ens undervisningsämne omfattas av samt att ha god kännedom om och följa den forskning som bedrivs i undervisningsämnet. Därtill är det viktigt att i valet av lärobok till undervisingen vara kritisk och kunna bedöma om den tilltänka läroboken står i samklang med den rådande kursplanen och tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)