Lärares straffrättsliga ansvar att förhindra mobbningsbrott

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Författare: Martin Landin; [2007-09-25]

Nyckelord: Straffrätt;

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar frågan om lärare har ett straffrättligt ansvar att förhindra att elever mobbar eller utsätts för mobbning – i synnerhet sådan mobbning som innefattar straffbelagda gärningar. I den straffrättsliga litteraturen är det en vanlig uppfattning att bestämmelsen i BrB 23:6 st. 2 och den s.k. garantläran ålägger lärare en skyldighet att aktivt ingripa för att förhindra att elever begår brott. Denna uppfattning delas inte av alla. Dessutom finns så gott som alltid ett tillägg till påståenden om lärarnas handlingsskyldighet med innebörden att lärarens skyldighet att ingripa endast föreligger ”i vissa fall”, ”under vissa omständigheter” eller ”ibland”. Någon förklaring till vilka speciella omständigheter som avses finns emellertid aldrig. Mitt syfte med uppsatsen är i första hand att reda ut om lärare verkligen ingår i den personkrets som har en straffrättslig skyldighet att förhindra att andra (läs elever) begår brott, och därmed måste ingripa mot sådan mobbning som innebär att straffbara gärningar begås. Om så är fallet är tanken att jag skall försöka att närmare klargöra betydelsen av reservationerna med innebörden att detta ansvar bara kan göras gällande ”i vissa fall” eller ”under vissa omständigheter”. Det finns emellertid fler straffsanktionerade bestämmelser som aktualiseras när man granskar en lärares straffansvar. Förutom BrB 23:6 st. 2 och garantläran kan en lärares underlåtenhetsbrott rubriceras som arbetsmiljöbrott, medverkan till brott eller tjänstefel. Även om tyngdpunkten i uppsatsen ligger vid just bestämmelsen i BrB 23:6 st. 2 och de s.k. oäkta underlåtenhetsbrotten enligt garantläran, kommer jag att undersöka lärarnas straffansvar för underlåtenhet vid mobbningssituationer enligt alla nämnda bestämmelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)