Målstyrning inom Försäkringsbolag X : En fallstudie om hur Försäkringsbolag X arbetar med målstyrning utifrån de externa restriktionerna
Sammanfattning: Syfte: Studien syftar till att undersöka hur försäkringsbolag X arbetar med målstyrning samt hur den upplevs av rådgivarna. Vidare syftar den även till att analysera hur de externa restriktionerna påverkar försäkringsbranschens målstyrningsarbete. Frågeställning: Hur arbetar försäkringsbolag X med målstyrning utifrån de externa restriktionerna samt hur upplevs de uppsatta målen av rådgivarna? Metod: Studien har utgångspunkt i kvalitativ metod med en deduktiv ansats. Den genomförda studien är en fallstudie, där ett försäkringsbolag har studerats. Respondenterna inom försäkringsbolaget innefattas av VD, affärsområdeschef, försäljningschef samt rådgivare. Slutsats: Utifrån studien kan vi konstatera en avsaknad av anpassad målstyrning utformad specifikt för försäkringsbranschen. Försäkringsbolag X har anpassat sin målstyrning utifrån restriktionerna genom att inte använda några belöningar och således har ett viktigt steg i målstyrningen försvunnit. Vidare kan vi även konstatera vikten av inflytande vid målformulering, vikten av strukturell feedback samt mål anpassade efter kompetensnivå.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)