Improvisation på trumset : En studie om improvisationsmetoder för elever med begränsad erfarenhet av improvisation.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Musikhögskolan

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man kan arbeta med improvisation med trumsetselever på ett sätt som främjar deras skaparglädje och kreativitet. Studien genomfördes med totalt fyra elever. Två eleverna fick en 40 minuter lång lektion var, och två elever fick en 40 minuter lång lektion tillsammans. Efter varje lektion genomfördes en semistrukturerad intervju, med syfte att undersöka hur eleverna upplevde lektionen. Lektionerna bestod av olika övningar som inkluderade att säga en textrad från låten Zwampen högt och samtidigt ändra textens rytm, att hitta på olika sätt att spela textens melodi på trumset, att använda yttre begränsningar genom ett kreativitetsverktyg kallat ”idéhjulet”, samt att skicka idéer fram och tillbaka mellan varandra. Studiens resultat pekar på olika aspekter som skulle kunna uppmuntra till kreativitet och skaparglädje i improvisationsundervisning för trumset: struktur kontra frihet, att struktur och yttre begränsningar kan underlätta vid improvisation; den sociala aspekten, att den kommunikativa dimensionen av improvisation lyfts fram; och stegvis utveckling kontra flexibilitet, att undervisningen inte nödvändigtvis behöver följa en stegvis ordningsföljd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)