Visualisering i biologiundervisning : Några lärares tankar och erfarenheter kring visualiseringar i undervisning om människokroppens blodomlopp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Bakcha Bakir; Helan Sandi; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Visualiseringar i form av bilder, modeller och animationer är viktiga redskap och används i en stor del av biologiundervisningen, eftersom de synliggör olika fenomen och strukturer som annars är svåra att relatera till för elever, till exempel abstrakta processer, inre organ och mikroskopiska objekt. Kropp och hälsa är ett centralt innehåll i kursplanen för biologiämnet årskurs 7–9, där undervisningen ska bland annat, behandla ämnesområdet människokroppens olika organsystem. Syftet med denna undersökning är att identifiera några lärares tankar och erfarenheter kring användning av visualiseringar i undervisningen om människokroppens blodomlopp i högstadiet utifrån studiens frågeställningar. Åtta lärare intervjuades och delade med sig av sina tankar och erfarenheter kring användning av visualiseringar. Analysen genomfördes med hjälp av kvalitativ metod baserad på semi-strukturerade intervjuer. Resultaten visar att lärarna använder olika typer av visuella representationer i olika sammanhang i undervisningen om människokroppens blodomlopp. Bilder och animationer är de visuella representationer som används mest. Fördelen med visualiseringar är att de skapar variation i undervisningen, tydliggör ämnet och främjar elevers förståelse för hur blodomloppet fungerar. Lärarna uppger tidsbrist och det begränsat urval av visualiseringar en begränsning i användning av visualiseringar. Lärarna anser att elever har svårt för att tolka visualiseringar, elever missuppfattar eller misstolkar innebörden av visualiseringar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)