Returer på gott och ont : En fallstudie om returer i produktionsflödet och standardisering av returhanteringen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Returerna har blivit allt fler inom produktionen hos det undersökta företaget. Under 2021 returnerades 8 993 artiklar från monteringen tillbaka till lagret. Denna uppsats har identifierat och förklarat orsakerna bakom returerna. Vi har analyserat retursedlar i Excel och genomfört intervjuer för att ta reda på de bakomliggande orsakerna samt hur returhanteringen går till. De två vanligaste orsakerna var fel utlagd detalj och ombyggnation. Det totala värdet av de artiklar som returnerades under 2021 värderades till 1 899 574 kronor. Returhanteringen kräver både tid och pengar från flera olika avdelningar. Eftersom Företaget har många kundanpassade och unika lösningar begränsas därför deras möjligheter att standardisera produktion- och returprocessen. Om Företaget skulle vilja tillämpa ett mer standardiserat arbetssätt inom organisationen riskerar dem att förlora sitt kundvärde, sin lönsamhet och därmed de konkurrensfördelar som gjort dem världsledande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)