ABL, vinstsyftet och lojalitetsplikten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Den svenska aktiebolagsrätten ger upphov till ett antal intressekonflikter mellan olika parter. En av dessa intressekonflikter är mellan aktieägarna och företagsledningen, där företagsledningen kan ha incitament att driva företaget på ett sätt som strider mot aktieägarnas bästa intresse. Kompe-tensfördelningen i aktiebolag är uppställt på så sätt att ägandet och kontrol-len för aktiebolaget kan i viss utsträckning sägas ha separerats. Relationen mellan aktieägarna och företagsledningen kan således beskrivas som ett principal/agent-förhållande. Från lagstiftningssidan har man försökt att angripa denna intressekonflikt med hjälp av olika rättsliga principer som ska förmå företagsledningen att agera på ett sätt som speglar aktieägarnas intressen. Två av dessa principer är vinstsyftet och lojalitetsplikten. I 3 kap. 3 § ABL framgår det att ett aktiebolag ska bedrivas med vinstsyfte om det ej framgår annat av bolagsordningen. Vinstsyftet kan kort sägas innebära att samtliga åtgärder som företagsledningen vidtar i förvaltningen av bolaget ska vara ägnat att leda till vinst som kan delas ut till aktieägar-na. Lojalitetsplikten gäller som allmän princip i svensk aktiebolagsrätt. Lojali-tetsplikten innehåller i sin tur flera olika förpliktelser för företagsledning-en. Bland annat är företagsledningen skyldiga att undvika intressekonflik-ter, såsom jävssituationer och konkurrensförbudet och generalklausulen i 8 kap. 41 § ABL, som innebär att en aktieägare eller någon annan ej får ges en otillbörlig på en annan aktieägares eller bolagets bekostnad. Även lyd-nadsplikten får ses som en del av lojalitetsplikten. Enligt lydnadsplikten ska organ lägre i den aktiebolagsrättsliga hierarkin som utgångspunkt följa anvisningar från högre organ. Situationen som denna framställning behandlar är när lojalitetsplikten och vinstsyftet inte är förenliga, det vill säga när lojalitetsplikten innebär att styrelsen ska vidta en åtgärd som strider mot vinstsyftet. Frågan blir då vilken princip som får företräde, och vilken som ska ge vika. Svaret av denna fråga beror på ett antal faktorer, bland annat hur vinstsyftet ska tol-kas, vad som ska anses vara gränserna för lojalitetsplikten och hur 8 kap. 41 § 2 st. ABL ska tolkas. Framställningen når dock slutsatsen att vinstsyf-tet i det flesta fall bör vara avgörande, om inte vinstsyftet omtolkas i sådan mån att det inte längre föreligger någon konflikt mellan vinstsyftet och lojalitetsplikten. Det finns även möjlighet för undantag, men det förutsätter att samtliga aktieägare samtycker till att en åtgärd som strider mot vinst-syftet ska genomföras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)