Projektarbetet - en utmaning i "ansvarig frihet"

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:SyfteDenna studie syftar till att studera hur den självständiga arbetsformen under projektarbetet fungerar och belysermötet mellan lärare och elev i gymnasieskolans projektarbete sett ur både lärar- och elevperspektiv.HuvudfrågorHur hanterar gymnasieelever den friare arbetsform som projektarbetet innebär?Hur handleder man som lärare elever i projektarbetets självständiga arbete?Metod och materialFör att belysa det individuella arbetet så har både elev och lärarperspektiv sökts. För lärarperspektivet harkvalitativ intervju genomfört som metod. För att ge eleverna möjlighet till att svara mer fritt så har en skriftliganonym enkätundersökning genomförts som statistiskt bearbetats.ResultatStudien visar att mötet mellan elev och lärare är oerhört individuellt och skapar andra interaktioner som normaltinte uppstår i en klassrumssituation. Projektarbetets utformning möjliggör elevers valfrihet, men begränsar ocksåför elever som har svårt att planera och utföra arbetsuppgifter utanför skolans formella ramar. Val av metod ochen bra frågeställning är viktigt för att projektarbetet ska bli bra. Betygsbedömning ser olika ut hos lärarna istudien, vilket ger eleverna olika villkor för en rättvis betygsbedömning. Att handledaren också är derasbetygssättare problematiserar kommunikationen mellan elev och lärare. Användningen av loggbok varierar stort.Friheten i arbetet utgör en diskrepans i relationen mellan lärare och elever under projektarbetet.Betydelse för läraryrketSom lärare är det viktigt att man i sitt ledarskap är flexibel och kan hantera ledarskap på olika sätt. Handledningav projektarbete ställer andra kompetenskrav på den enskilde läraren. Handledare bör vara lyhörda och kunnaföra diskussioner om projektarbetets fortskridande under processen. Varje projektarbete är en individuelldidaktisk situation för läraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)