Svenska som demokratiämne : Elever i en flerspråkig förstaklass talar om demokratiskarättigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med studie är att undersöka vilka uppfattningar elever i år 1 har om fyraroller om demokrati som ska styra svenskundervisningen: rätten att uttryckasig, rätten till språket, rätten till mångkulturalitet och rätten till källkritiskttänkande. Elever i en flerspråkig förstaklass besvarar frågor om dessa rättigheter, och elevernas svar analyseras enligt så kallad systemisk-funktionellgrammatik. I analysen granskas processkärnor, förstadeltagarnas roller ochomständigheter i satser. Resultatet visar att eleverna hade uppfattningar omrätten att uttrycka sig och rätten till språket men att de andra två rättigheternavar svårare att ta ställning till. Elevernas tankar om rätten att uttrycka sighandlar om att de ska kunna förmedla sig till läraren. I svaren om rätten tillspråket tar de upp att de behöver lära sig att läsa för att ha ett verktyg för attinhämta ny kunskap och som ett hjälpmedel i framtiden när de ska leva ochverka i samhället. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)