Konstruktion av skolmotivation och socialpedagogik : En kvalitativ analys av professionellas muntliga framställningar om motivationshöjande arbete med elever i gymnasieskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syfte med föreliggande studie är att bidra till kunskapsutveckling relaterat till professionellas muntliga framställningar om professionellas motivationshöjande arbete med elever på gymnasiet. Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktivism eftersom de professionellas motivationshöjande arbete med eleverna är ett socialt fenomen präglat av sociala interaktioner och relationer. Även Self-determination theory (SDT) är en teoretisk utgångspunkt, då syftet med studien är att uppnå en djupare förståelse av hur professionella inom gymnasieskolans kontext arbetar med att höja elevers motivation. För insamling av studiens empiri har vi valt en kvalitativ ansats och en hermeneutisk vetenskapstradition samt semistrukturerade intervjuer. Det motivationsskapande arbetet som framkommit i resultatet handlar till stor del om de professionellas förmåga att anpassa sig efter elevers behov och förmågor men framför allt om relationens betydelse. I resultatdiskussionen redovisas olika dimensioner som påverkar elevers motivation utifrån tidigare forskning och studiens resultat. Slutsatsen i studien är att elevers grad av motivation beror på en rad olika fenomen men att relationen till lärare och andra professionella är en av de viktigaste dimensionerna för att höja elevers motivation. Relation mellan professionell och elev har stor betydelse för konstruktion av motivation. Elevens upplevelse av autonomi är ytterligare en viktig dimension för elevens konstruktion av motivation. Socialpedagogiken blir synlig och högst närvarande i mötet mellan professionell och elev. Motivation konstrueras och rekonstrueras i mötet mellan professionell och lärare i gymnasieskolans kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)