Effektiva team i projektmiljöer : En kvalitativ studie om GDQ som projektledningsverktyg för att utveckla projektteam

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Studien syftar till att få en förståelse för Group Development Questionnaire (GDQ) som projektledningsverktyg, hur det kan användas för att utveckla team samt vad utvecklingen kan leda till hos teamen. För att besvara syftet har tre frågeställningar upprättats: Hur upplevs GDQ som verktyg? Vad underlättar användandet av GDQ vid utveckling av team? och Hur upplevs team som har utvecklats utifrån en GDQ-mätning? En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer valdes för genomförandet av studien och bidrog till ett resultat med tre centrala teman: Det var väl inte så farligt, Klara, färdiga...Vilket håll ska vi åt? och Hur går det för oss?  Det var väl inte så farligt belyser vikten av information för att minska motstånd och skapa en trygghet och nyfikenhet i teamutvecklingsprocessen. Klara, färdiga... Vilket håll ska vi åt? lyfter att teamet är det centrala i teamutvecklingsprocessen och Hur går det för oss? beskriver vad teamutvecklingen med GDQ som instrument upplevs leda till hos teamen. Studiens slutsatser är att GDQ är ett bra verktyg för att skapa en insikt och medvetenhet hos teamet, men att utvecklingen sker när teamet tar tag i områdena som framkommer av GDQ-mätningen och aktivt arbetar med dem. Information, motivation och vilja hos teamet är grundläggande för att utvecklingen ska ske. Teamutvecklingen leder till mer högfungerande team, med bättre kommunikationsstrukturer och ett mer effektivt samarbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)