Relationen mellan mångfald, miljörapportering och medieexponering

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik

Sammanfattning: Globalt pågår debatter kring mångfald inom ledningsgrupper. Forskare på området är hittills inte överens om de effekter som mångfald inom affärsvärlden medför, ändå finns starka åsikter kring hur en ledningsgrupp bör utformas utifrån kön, ålder, utbildning och etnicitet. Spekulation avseende mångfalds betydelse för hållbar utveckling förekommer och i takt med ökade krav på hållbarhetsrapportering växer intresset för faktorer som kan främja denna form av rapportering. I dagsläget saknas tvingande standarder för hållbarhetsrapportering, men den miljömässiga delen inom hållbarhetsrapportering, som i studien betecknas CED-rapportering,är offentlig information och uppmärksammas i media. Media, som dels bildar normer, dels avspeglar allmänhetens förväntningar, har makten att påverka ett företags rykte. Relationen mellan mångfald i bolagsstyrelse, CED-rapportering och medieexponering är således ett aktuellt område värt att fördjupa sig i. Det huvudsakliga syftet med studien var att beskriva och analysera om mångfald i bolagsstyrelse påverkar CED-rapportering och om rapporteringen i sin tur inverkar på den grad av exponering som multinationella företag ges i media. Urvalsramen utgjordes av multinationella företag från GRI:s databas. Av 447 företag uppfyllde 202 studiens krav. Strukturella ekvationsmodeller visar att mångfald i bolagsstyrelse inte påverkar CEDrapportering. Rapporteringen påverkar däremot företags exponering i media. Företags storlek och georgrafiska placering har en inverkan på mångfald, CED-rapportering och medieexponering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)