Hållbar miljöundervisning – Lärare på VFU-skolor i Göteborgsområdet svarar på frågor om sin miljöundervisning

Detta är en C-uppsats från

Författare: Mattias Lundblad; Patrik Benjaminsson; [2009]

Nyckelord: Milj;

Sammanfattning: SammanfattningVårt syfte är att ge en bild av miljöundervisningen som bedrivs på VFU-skolor i Göteborgsområdet. Vad harlärarna att förhålla sig till i styrdokumenten, hur lyckas de leva upp till ambitionerna i dessa och vilkenkunskap kan vi själva utveckla om miljöundervisning och undervisning för hållbar utveckling? Vi ser påregelbundenheten i miljöundervisningen, om den har utvecklats mot undervisning för hållbar utveckling ochlärarnas förutsättningar.Genom en urvalsundersökning kan vi generalisera resultaten till alla VFU-skolor i Göteborgsområdet som harF-5 undervisning. Med hjälp av forskning, utredningar och annan litteratur inom området och vår enkät som43 lärare fördelade på 13 skolor har besvarat kan vi analysera miljöundervisningen.Av lärarna i vår undersökning undervisade 44 % inom traditionen undervisning för hållbar utveckling jämförtmed 33 % 00 (Skolverket 00). Tillsammans med att vi sett att miljö integreras i alla skolämnen, samt att77 % av skolorna arbetar organiserat med miljö, verkar det som om miljöundervisningen håller på att formasenligt traditionen undervisning för hållbar utveckling. VFU-skolorna har en mer regelbundenmiljöundervisning jämfört med tidigare undersökningar från 00. Vi såg att den regelbundenhet somstyrdokumenten kräver fanns i 60 % av skolorna jämfört med 35 % år 00 (ibid.), vilket är bra men ocksåinnebär att många lärarstudenter möter lärare som inte undervisar regelbundet om miljö. Förutsättningarna förundervisningen i form av läromedel, kompetens, lokala arbetsplaner och skolledningars stöd är bristfälliga.Lärare måste förstå att miljöundervisningen behöver utvecklas mot en undervisning för hållbar utveckling.För att uppnå detta krävs att alla lärarna får den kompetensutveckling som de behöver. Sådankompetensutveckling skulle t.ex. kunna belysa hur undervisning för hållbar utveckling vilar på densociokulturella synen på lärande, vilket många lärare säkert har lättare att förhålla sig till. Med hjälp av vårafördjupade kunskaper vill vi vara med och utveckla skolans miljöundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)