Kvinnor och män i läroböcker : En litteraturstudie av hur kvinnor och män porträtteras i läroböcker

Detta är en L3-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Den svenska skolan har ett jämställdhetsuppdrag som är förtydligat i skolans styrdokument och det påverkar hela skolans verksamhet. Undervisningen och valet av läromedel ska vara i riktlinje med skolans jämställdhetsmål och skolans värdegrund. Det läromedel som används mest i undervisningen i den svenska skolan är läroböcker och de har stor påverkan på skolelevernas kunskapsbildande.Att granska läroböcker ur ett genusperspektiv är viktigt för att undersöka hur män och kvinnor porträtteras i bilder och i text. Man undersöker hur många kvinnor samt män som porträtteras och hur de porträtteras, man undersöker om det finns tydliga könsstereotyper och skillnader i hur män och kvinnor porträtteras.I examensarbetet redogörs det för vad forskning skriver om hur män och kvinnor porträtteras i läroböcker ur ett genusperspektiv. Finns det skillnader i hur män och kvinnor porträtteras och vad är skillnaderna. I alla de granskningar av läroböcker som är med i examensarbetet kommer de fram till att det finns skillnader i hur män och kvinnor porträtteras. Skillnaderna kan handla om att det finns en överrepresentation av män i läroböckerna jämfört med representation av kvinnor, att det existerar stereotypiska könsroller i läroböckerna och att i de flesta läroböcker representeras inte kvinnor i kapitel om politik. I examensarbetet redogörs det också för om porträtteringen av män och kvinnor i läroboken stämmer överens med skolans jämställdhetsmål och värdegrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)