Politikers metaforiska språkbruk och förståelsen av detta ur ett svenska som andraspråksperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Studiens syfte har varit art undersöka vad metaforiskt språkbruk hos politiker kan få för konsekvenser för förståelsen hos mottagarna. Vidare forskningsfrågor i undersökningen har utgjorts av huruvida ett metaforiskt språkbruk försvarar eller bättre möjliggör forstaelsen av det politiska språket. För att som medborgare kunna delta i den demokratiska processen är en förståelse för vad som sägs i den politiska debatten nödgad för att ett deltagande således ska möjliggöras. Den huvudsakliga undersökningen utgörs av kvantitativa enkätundersökningar med informanter från den svenska skolan i både svensk- och svenska som andraspråksklasser. Undersökningen genomförs även utifrån empiriskt material där forskning om svenska som andraspråk och metaforteori understöds av intervjuer med politiska talskrivare. Den insamlade undersökningsdatan från klassrummen ger en överskadlig bild av de tendentiella skillnader i de språkliga förutsättningar som de två olika informantgrupperna besitter. Datan har sedan analyserats och ställts mot den föreliggande empirin. Analysresultaten visar att det finns relativt små men ända reella skillnader i förståelsen av ett metaforiskt språkbruk mellan studiens undersökningsgrupper. Specifika skillnader synliggors dessutom i de olika informantgruppemas lexikala kompetens. Den stora skillnaden syns i svenska som andråsprakselevernas receptiva ordförrad som ligger under normalen i förhallande till den informantgrupp med svenska som modersmal. Även startåldem för tillägnandet av ett språk har i undersökningen visats spela roll för tillägnandet av ett idiomatiskt språkbruk, och således också för förstaelsen av metaforer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)