Arbetsterapi i gymnasiesärskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: I Sverige är det få arbetsterapeuter som arbetar inom skolan. Enligt studier skulle arbetsterapeuter tillsammans med andra yrkeskategorier kunna bidra till utveckling av skolverksamheten. Inga tidigare studier har identifierat vilka aktivitetsproblem elever med multihandikapp har i sin skolmiljö. Syftet var att identifiera aktivitetsproblem samt dess orsaker hos elever med multihandikapp på en gymnasiesärskola, vidare var syftet att undersöka åtgärder som kan genomföras av arbetsterapeut och hur personalen ställde sig till detta. Frågeställningarna i studien handlar om vilka aktivitetsproblem eleverna har, hur personalen upplevde elevernas aktivitetsproblem, samt hur personalen ställer sig till ökad kompetens i form av en arbetsterapeut i skolan. Datainsamlingen genomfördes genom observation av fem elever och ett fokusgruppsmöte med sex deltagare ur klassens personal. Data analyserades enligt en kvalitativ innehållsanalys. I resultatet framkom flera aktivitetsproblem hos eleverna, samt flera orsaker som ledde till aktivitetsproblem. I resultatet redovisas även behovet av ökad kompetens i skolverksamheten, lärare upplevde att arbetsterapeuter skulle vara en bidragande kompetens. Slutsatsen av studien var att arbetsterapeuter har en framtid inom skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)