Drama som resurs i litteraturundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt vilar på vetenskapliga studier och artiklar samt facklitteratur för att visa hur drama kan användas för att gynna elevers litteraturundervisning samt läsförståelse. Denna kunskapsöversikt innefattar 15 högskolepoäng och är en del av Malmö Universitets ämneslärarutbildning med inriktning mot grundskolan och förstaämne svenska. Frågeställningen som besvaras är Hur kan drama gynna elevers litteraturundervisning och ge dem en djupare läsförståelse? Resultaten visar att drama kan användas för att höja motivationen hos elever, att drama som metod fungerar för att uppnå textförståelse, dels genom att använda kroppen som ett redskap, dels genom att gestalta roller. Denna kunskapsöversikt visar också att synens på drama verkar vara svår att sammansluta med teoretiska ämnen och att lärare saknar kunskapen för att använda sig av drama i sin undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)