Videoinspelning som didaktiskt verktyg i dansundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV); Malmö högskola/Idrottsvetenskap (IDV)

Författare: Nardin Asad Taher; [2022]

Nyckelord: Dans; Videoverktyg; Aktionsforskning;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med digitala verktyg stärker elevernas lärande och kreativitet inom ämnet idrott och hälsa och arbetsområdet dans. Studien utfördes på en skola belägen i Malmö som även är min arbetsplats. Urvalsgruppen är mina elever som jag undervisar i årskurs 9. Metodvalet är aktionsforskning där jag genom ett praktiknära arbete undersöker hur eleverna upplever videoinspelning i arbetsområdet dans, främst inom de området eleverna upplever är jobbiga. Vidare har resultatet analyserats med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och ställts i relation till tidigare forskning. Resultatet visar att de flesta elever upplever dansprojektet som kreativt och positivt för att de vågar mer och att de får vara med och ta del av sin egen dans. Resultatet visar också att elever som vanligtvis inte tycker om dans upplever uppgiften positiv eftersom de fick jobba med digitala verktyg vilket de känner sig säkra i. Däremot fanns det elever som upplevde att dansen tog längre tid när man arbetar med videoinspelning och att de var oroliga över att det blev mycket skärmtid eftersom de redan jobbar med digitala verktyg i andra ämnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)