Mobilmarknadsföring ur ett konsumentperspektiv : Hur effektiv är denna marknadsföringskanal?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats har till syfte att utifrån ett konsumentperspektiv undersöka vad som gör mobilmarknadsföring effektiv/ineffektiv som marknadsföringskanal. Författarna besvarar syftet genom att bygga vidare på tidigare forskning som identifierat specifika framgångsfaktorer angående mobilmarknadsföring. Vidare utförs detta genom en enkätundersökning som har till syfte att undersöka om konsumenten uppfattar att dagens sms och mms mobilmarknadsföring uppfyller dessa framgångsfaktorer. Resultatet visar på att den övervägande majoriteten av framgångsfaktorerna inte anses var uppfyllda på ett tillfredställande vis enligt konsumenten. Detta påverkar i sin tur konsumentattityden gentemot mobilmarknadsföring negativt. Trots den allmänt negativa konsumentattityden gentemot mobilmarknadsföring förmår den ändå att skapa stor konsumentuppmärksamhet. Slutligen visar resultatet att mobilmarknadsföring misslyckas med att skapa köpintentioner och wordof-mouth intentioner hos konsumenten. Då skapandet av dessa intentioner är en fundamental del i all marknadsföring anser författarna att mobilmarknadsföring i dagens format inte bör anses vara en effektiv kommunikationskanal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)