Ungdomslitteratur i undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt syftar till att belysa vilka positiva effekter som kan uppstå när en lärare använder sig av ungdomslitteratur i sin undervisning för högstadiet. För kunskapsöversikten utformade vi en frågeställning som består av två frågor: 1. Vilken positiv påverkan har ungdomslitteratur på elever som läsare? 2. Hur kan en lärare använda sig av ungdomslitteratur för att få eleverna mer engagerade i skollivet och värdegrundsarbetet? För att få svar på dessa frågor har vi granskat och valt ut tio vetenskapliga källor som vi har lagt som grunden för vårt arbete. Källorna har granskats efter urvalskriterier såsom relevans för högstadiet och målgruppen och vetenskaplig styrka. I resultatet presenteras dessa källor. Vi har delat in dem i tre grupper beroende på vilken fördel källan syftar på. Vidare granskar vi resultatet till förhållande till vår frågeställning och slutligen diskuterar vi resultatet och drar slutsatser. Kunskapsöversikten kommer fram i sitt resultat att läsning av ungdomslitteratur hjälper eleverna att utveckla sociala förmågor som konsekvenstänkande, att kunna tänka ur olika perspektiv och ökad empati. Dessutom visar resultatet att många av ungdomsböcker behandlar ämnen och teman som ger en lärare många ingångar och möjligheter för att arbeta med värdegrunden i svenska skolor. Forskningen presenterade olika stoff och uppgifter som en lärare kan använda sig av i sin undervisning i arbetet med ungdomslitteratur. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)