”Verksamheten är vi proffsen på, men barnet är föräldern proffs på” : En kvalitativ studie om förskollärares positioneringar under inskolning av nya barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera förskollärares positioneringar av sig själva och av vårdnadshavare under inskolning av nya barn i förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt var positioneringsteorin, och datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer med tre verksamma förskollärare på avdelningar för yngre barn. Empirin utgjordes av transkriberingarna från de genomförda intervjuerna och detta har sedan analyserats med hjälp av tematisk analys, där materialet sorterades, reducerades, tematiserades och argumenterades. Tematiseringen gjordes genom kategorisering och kodning av transkriberingarna för att upptäcka vilka positioneringar som framträdde i materialet. Studiens resultat visade att förskollärare positionerar sig själva och vårdnadshavare på flera olika sätt i sina beskrivningar för inskolning av nya barn i förskolan. Förskollärarna positionerade sig själva bland annat som informant, förstående och anpassande. Några av förskollärarnas vanligast förekommande positioneringar av vårdnadshavare var positionen som oerfaren, otrygg och informant. Förskollärarnas positioneringar av sig själva och av vårdnadshavare kunde kategoriseras som antingen överordnade, likvärdiga och underordnade positioner. Utifrån resultatet framgick det att förskollärarna växlade mellan att positionera sig själva eller vårdnadshavare som överordnad, samt att detta ofta medförde att förskollärarna positionerade sig själva och vårdnadshavare som likvärdiga. Utifrån positionerna som presenterades i resultatet fördes en diskussion där det framgick att innebörden för den överordnade positionen varierade beroende på om förskollärarna positionerade sig själva eller vårdnadshavare som överordnad.  Slutsatserna som drogs var bland annat att förskollärares positionering påverkas av deras perspektiv och tidigare erfarenheter, samt att kombinationen av förskollärares pedagogiska och yrkesmässiga expertis tillsammans med vårdnadshavares expertis kring sina barn krävs för att barn och vårdnadshavare ska kunna erbjudas goda inskolningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)