Motivation för laborationer : En intervjustudie med lärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare beskriver elevers motivation i kemiundervisningen med särskilt fokus på laborationer, specifikt öppna laborationer. Datainsamlingen gjordes genom semistrukturerade intervjuer av fyra lärare, varpå intervjuerna transkriberades och analyserades med en induktiv tematisk analys. För att kunna jämföra resultaten från intervjuerna med tidigare forskning infördes ett teoretiskt ramverk baserat på tre motivationsteorier som landade i följande dimensioner: “Värden”, “Tron på sin kapacitet” och “Målorientering”.Genom analysen framträdde tre teman i lärarnas utsagor: Koppla teori med verkligheten, Självständighet och Motstånd. I temat Koppla teori med verkligheten menade lärarna att det var bra för elevers motivation att koppla ihop verkligheten med teorin. Det hjälpte eleverna att tro på sin kapacitet för att klara andra uppgifter. Men det gav också ett inre värde kopplat till kemin eftersom teorin, enligt lärarna blev mer relevant för elevernas verklighet. I temat Självständighet visade det sig att lärarna lade stor vikt vid att elever självständigt visade engagemang i sin undervisning. Här framhöll lärarna att öppna laborationer var ett bra verktyg för att få elever att bli mer självständiga och mer motiverade. I temat Motstånd visade det sig vad lärarna tänkte på för att göra laborerande lättare för eleverna. Lärarna var kritiska till att hålla öppna laborationer eftersom eleverna tyckte att det kan vara jobbigt att inte ha tydliga instruktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)