Bruket av accounts i finansiell kommunikation – En (Vatten)fallstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att utveckla förståelsen för hur användandet av accounts i finansiell kommunikation är en del av ett företags krishantering. Vi har valt att studera Vattenfall under åren 2012-2015, den period då nedskrivningarna av Nuon ägde rum och fick stor medial uppmärksamhet. För att uppfylla syftet har vi gjort en kvalitativ textanalys utifrån grundad teori för att identifiera och kategorisera olika teman i rapporterna. Den teoretiska utgångspunkten för den här uppsatsen är legitimitetsteori, Lindbloms strategier och accounts. Empirin utgörs av finansiella rapporter som Vattenfall publicerat under åren 2012-2015. Totalt studerade vi 13 olika rapporter, i form av årsredovisningar, kvartalsrapporter och pressmeddelanden. Resultatet indikerar att Vattenfall använt sig av flera olika slags accounts i sin finansiella kommunikation. Vanligast förekommande var bortförklaringar, följt av omfokusering. Studien har också lett till att det identifierats två nya accounts som inte var fördefinierade, nämligen förmildrande och döljande. Slutligen har studien utökat förståelsen kring finansiell kommunikation på så sätt att vi funnit kopplingar mellan Lindbloms strategier och accounts. Den förståelsen kan hjälpa företag att överbrygga legitimitetsgap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)