Världsmusik i gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Rickard Persson; [2016]

Nyckelord: Music; integration; mångfald; mångkultur;

Sammanfattning: I denna undersökning undersöktes fyra musiklärares användning av världsmusik och/ eller etnisk musik i musikundervisning inom gymnasieskolan. Syftet var att belysa om och hur pedagoger integrerar världs- och/eller etnisk musik i musikundervisningen samt att visa på vilka möjligheter eller svårigheter som dessa musiklärare ser med att integrera denna. Under-sökningen fokuserade på musikundervisning inom gymnasieskolan, samt valet av lektionsinnehåll med världsmusik och/eller etnisk musik sett ifrån lärarens perspektiv. De problematiska aspekterna av begreppet världsmusik utforskades och hur musiklärarna i denna undersökning förhöll sig till detta. Undersökningens material utgörs av resultatet från intervjuer med fyra yrkesaktiva musiklärare som arbetar med stilar som kan kategoriseras som världsmusik och/eller etnisk musik. Pedagogernas intention att integrera världsmusik och/eller etnisk musik undersöktes. Resultatet av studien visar att de pedagoger som ingick i undersökningen integrerar musik i undervisningen på ett sätt som har sitt ursprung i deras egna intresse för den aktuella genren. Eftersom integrering av en ny genre kan ske då arbetsmaterialet erbjuder det, kan en integrering av världs och eller/etnisk musik i denna studie ses som att lärarnas intentioner genom eget intresse för genren verkar för detta. Pedagogerna i denna undersökning hade uppfattningen att om ett intresse kan väckas hos eleverna så skapar det möjligheter till att integrera världs- och/eller etnisk musik. Därför arbetade de lärare som ingick i denna undersökning också utifrån vad som i första hand – enligt deras egna uppfattning - främjade detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)