Att läsa mellan raderna : En kvalitativ studie hur lärare i årskurs 1 - 2 undervisar i läsförståelse av skönlitteratur

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Författare: Moa Lindqvist; [2019]

Nyckelord: Boksamtal; högläsning; läsförståelsestrategier;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att öka kunskapen hur lärare i årskurs 1 – 2 undervisar explicit och implicit i och om läsförståelse vid läsning av skönlitteratur och för att besvara detta så genomfördes kvalitativa intervjuer med fyra lärare i årskurs 1 - 2 som beskrev hur de undervisar i läsförståelse. Forskningsbakgrunden beskriver vad som krävs för att läsa med förståelse, vad som menas med implicit och explicit undervisning samt vad en bra undervisning i läsförståelse bör innehålla. Även delar av den sociokulturella teorin beskrivs och används sedan för att diskutera olika aspekter av den beskrivna undervisningen. Resultatet från studien visar bland annat att majoriteten av den implicita undervisningen sker genom högläsning med efterföljande samtal och att den explicita undervisningen sker mer frekvent hos lärarna i årskurs 2 än lärarna i årskurs 1.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)