”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sara Nord; [2012]

Nyckelord: Sångsvaghet; tondövhet; vissling; praktiskt gehörs;

Sammanfattning: Sammanfattning:Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlarproblematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade undermusikundervisningen i skolan. Detta då sångförmåga krävs för godkänd nivå i musikämnet i grundskola ochgymnasium, samt vid ansökningar till högskolornas musiklärarprogram.Syftet är att problematisera bristande sångförmåga och bredda och fördjupa förståelsen av orsaker samtkonsekvenser för sångligt uttryck för gehör. Detta med särskild uppmärksamhet på bedömningssituationer av”praktiskt gehör”, (ett allmänt vedertaget uttryck som bland annat används för att utforma delar tillmusiklärarprogrammets antagningsprov) som i texten definieras som individens förmåga att ge uttryck för sinmusikaliska perceptionsförmåga. En empirisk undersökning med sju individer som själva anser sig vara sångsvaga genomfördes, för att utrönasångsvaghetens potentiella orsaker, samt huruvida vissling skulle kunna vara ett adekvat alternativ för praktisktgehörsuttryck. Undersökningen bestod av tre delar; ett test för att utesluta amusi (tondövhet), ett praktisktgehörstest där testpersonerna fick vissla och sjunga, samt en intervjudel. Undersökningens resultat befästetidigare forskningsrön; att sångsvaghet verkar bero på kognitiva, sensoriska och motoriska orsaker eller enkombination av dessa tre.Resultaten pekade på att vissling kan vara ett lämpligt alternativ för sångsvaga, under förutsättning att individensproblematik inte ligger i den musikaliska perceptionen, och att individen har en tillräcklig visslingsteknik. Förindivider, vars problem har sin grund i psykosociala orsaker, tycks vissling vara ett mindre prestigefylltuttryckssätt jämfört med sången. Testpersonerna visslade halvtoner renare jämfört med när de sjöng, och hittadeoftare rätt ton med vissling än med sång när tonerna uppfattades som ”för höga”. Även hur brister i detmelodiska minnet påverkar sångsvaghet belystes. Slutligen görs i uppsatsen en ansats till att hitta en mer positivtklingande benämning på individer som är sångsvaga, och förslaget blir Milsic - från Musical individual lackingsinging capacity.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)