Sökning: "tondövhet"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet tondövhet.
1. Tondövhet i allmänhet : En studie om hur personer som via test anses som tondöva upplever och uppskattar musik
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Denna undersökning syftar till att bidra till en ökad förståelse kring hur personer som upplevs vara tondöva uppfattar och upplever musik. Webbenkät med tillhörande test och semistrukturerad forskningsintervju har använts som metod. LÄS MER
2. Sång - ett rent nöje? : En kvalitativ studie av metoder för att arbeta med tondövhet och falsksång i sångundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva tillvägagångssätt för att lära personer som sjunger ”falskt” att sjunga mer ”rent”. I bakgrundskapitlet presenteras olika teorier kring orsaker till tondövhet och falsksång utifrån forskning och litteratur, samt metoder som rekommenderas för det praktiska arbetet med detsamma. LÄS MER
3. ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlarproblematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade undermusikundervisningen i skolan. Detta då sångförmåga krävs för godkänd nivå i musikämnet i grundskola ochgymnasium, samt vid ansökningar till högskolornas musiklärarprogram. LÄS MER
4. Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar tillsångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av femintervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kringmetoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i våregen framtida yrkesroll. LÄS MER