Sökning: "sångundervisning didaktiskt perspektiv"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden sångundervisning didaktiskt perspektiv.

  1. 1. Konstnärligt uttryck i sångundervisning : En undersökning om vilka undervisningsmetoder sånglärare använder sig av

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Kristina Sjöström; [2024]
    Nyckelord :konstnärligt uttryck; sångundervisning; undervisningsmetoder; didaktik; sånglärare; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur sånglärare talar om undervisningsmetoder i konstnärligt uttryck. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tre sånglärare på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Prioriteringar i undervisningen : Sångpedagogers kunskapsprioriteringar och mål med undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Malin Nordén; [2016]
    Nyckelord :school of music; school of arts; vocal education; beginners; priorities; survey; interview; didactics; musik- och kulturskola; sångundervisning; nybörjare; prioriteringar; enkät; intervju; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad sångpedagoger prioriterar i undervisningen av nybörjar-elever. Studien baseras på en enkätundersökning där tio sångpedagoger från södra och mellersta Sverige deltog, samt tre enskilda intervjuer med sångpedagoger som också deltagit i enkäten. LÄS MER

  3. 3. Sång - ett rent nöje? : En kvalitativ studie av metoder för att arbeta med tondövhet och falsksång i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Angelica Bengts; [2014]
    Nyckelord :singing; pedagogy; tone deafness; amusia; poor pitch singing; voice teaching; didactic perspective; sång; pedagogik; tondövhet; amusi; falsksång; sångsvaghet; sångundervisning didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva tillvägagångssätt för att lära personer som sjunger ”falskt” att sjunga mer ”rent”. I bakgrundskapitlet presenteras olika teorier kring orsaker till tondövhet och falsksång utifrån forskning och litteratur, samt metoder som rekommenderas för det praktiska arbetet med detsamma. LÄS MER

  4. 4. Varför så många namn på röstregister? : En intervjustudie om hur sångpedagoger hanterar begreppet röstregister i sin undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Josefin Rick; [2013]
    Nyckelord :Singing; vocal teaching; voice; teaching; vocal registers; Sång; röstregister; röst; sångundervisning; begreppshantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sångpedagoger beskriver att de arbetar med röstregister i sin undervisning, vilka olika röstbegrepp informanterna använder sig av samt hur de förklarar dessa för eleverna. Med denna studie vill jag få en bild av hur terminologin påverkar undervisningen när samma register förklaras på olika sätt. LÄS MER