Triangeln för elevers framgång : En kvalitativ studie om föräldrars och lärares engagemang i skolan och elevernas skolprestationer

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vikten av förälders engagemang i skolan samt att utforska om samarbete mellan hem och skola har en positiv påverkan på barns skolprestation. Vi har ställt upp följande frågeställningar: 1) Vad innebär föräldraengagemang i skolan? 2) Vilka hinder och utmaningar kan vi hitta i föräldrars engagemang i sitt barns skolgång? 3) Vilken betydelse har föräldrars engagemang för elevens prestation i skolan? 4) Vilken betydelse har föräldrars och lärares interaktion för elevens prestation i skolan? Vi har använt en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med ett antal lärare och föräldrar. Analys har gjorts med hjälp av fenomenografisk metod.  Resultatet av vår studie visar tydligt att de elever vars förälder aktivt deltar i och stödjer deras skolgång har lättare att tillgodogöra sig utbildningen. I stort sett alla informanter är överens om att interaktion mellan hem och skola gör ett barns inlärningsprocess både enklare och roligare. Det vill säga, om både förälder och skola interagerar och effektivt deltar i barnets skolgång ser vi som resultat inte bara en ökad inlärningseffekt utan även en god social utveckling hos eleven. Många skolor i Sverige har insett detta och arbetar numera aktivt för att involvera föräldern mer aktivt i sitt barns skolgång. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)